اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری كرسي ترویجی تحت عنوان «تعدیل شاخص توسعه انسانی با رویکرد اسلامی»

 

 كرسي ترویجی تحت عنوان «تعدیل شاخص توسعه انسانی با رویکرد اسلامی» در مورخ 96/11/3در تالار معراج دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

در این جلسه که با استقبال جمع کثیری از دانشجویان و اساتید دانشگاه روبرو شد دکتر حسینی مطالب کرسی خود را در چهار بخش ارائه کردند که اولین بخش شاخص توسعه انسانی مرسوم بیان شده و انتقادات وارد شده به این شاخص مطرح شده و در بخش دوم به شاخص توسعه اسلامی اسلامی پرداخته و سپس نقاط قوت این شاخص نسبت به شاخص مرسوم ارائه شده است و در بخش سوم نماگرهای شاخص توسعه اسلامی مطرح شده و در نهایت این شاخص برای شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان محاسبه شده است.

توسعه انسانی و رفاه بشری جایگاه مهمی در مفهوم توسعه اسلامی دارد. اما دیدگاه اسلامی در مورد توسعه اقتصادی و نیز توسعه انسانی بدیع و منحصر به فرد بوده که به ویژه در خصوص مبانی بنیادی، کاملاً متفاوت از دیدگاه های مرسوم است. اکثر محققین اسلامی به این نتیجه رسیده اند که هدف شریعت اسلام، ارتقای رفاه کل بشریت است که رستگاری نامیده شده و شامل حفاظت از ایمان قلبی، خودشناسی، رویکرد به عقل، حفظ آیندگان و نیز حفظ ثروت است. در نتیجه توسعه انسانی از دیدگاه اسلامی باید بر اساس مقاصد شریعت اسلام باشد.

شاخص توسعه انسانی مرسوم ممکن است شاخصی جامع باشد، اما به طور کامل سازگار و مناسب برای اندازه گیری توسعه انسانی از دیدگاه اسلامی نیست. لذا به منظور تعیین سطح توسعه انسانی کشورهای اسلامی بهتر است از یک شاخص توسعه انسانی اسلامی خاص استفاده شود.

ناقدان با ریزبینی فراوان نقدهای خود را در خصوص موضوع مطرح کرده و تا حد امکان به نقدها پاسخ داده شد در پایان جلسه نیز حضار جلسه پرسشهای خود را مطرح کردند.

امتیاز به خبر :