اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

برگزاری كرسي ترویجی در دانشگاه سیستان و بلوچستان

برگزاری كرسي ترویجی در دانشگاه سیستان و بلوچستان

كرسي ترویجی تحت عنوان «نقد معرفت شناسی اصلاح شده الوین پلانتینگا بر مبنای مکتب تفکیک» در مورخ 97/2/17 در تالار معراج دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

در این جلسه که با استقبال جمع کثیری از دانشجویان و اساتید دانشگاه همراه بود، دکترعلی اکبر نصیری به معرفی مکتب تفکیک پرداختند و در ادامه گفت یکی از مهم ترین پیشرفت هایی که در سال های اخیر در حوزه ی فلسفه ی دین رخ داده است ظهور فیلسوفانی است که مکاتبی چون قرینه گرایی،مبنا گرایی،و... را رد می کنند و قائلند که اعتقادات دینی می توانند کاملا معقول و موجه باشند که هیچ قرینه ای مؤید آن ها نباشد، غالبا این دیدگاه را"معرفت شناسی اصلاح شده"می نامند.

معرفت شناسی اصلاح شده تفسیری دیگر از عقلانیت را معرفی می کند و هر چند با استدلال های فلسفی مخالف است اما نمی تواند با عقل به معنای عام آن هیچ گونه مخالفتی داشته باشد مخالفت با عقل و رد معقولیت همه راه های رسیدن به آن چه امکان وقوعش است را مسدود می کند.

طرفداران معرفت شناسی اصلاح شده خداوند را به نحو پایه باور دارن یعنی باوری که بر اساس سایر اعتقادات به دست نیامده و مبتنی بر استدلال نباشد چرا که هیچ اثری از استدلال را در انجیل نیافتند و با تأثیر از ظواهر انجیل و نیافتن برهان در آن است مدل معرفتی خود را سر و سامان دادند.

البته به دنبال این مطالب نکته مهم این است که همه این مکاتب وجود خدا را پذیرفته اند زیرا پلانتینگا اعتراف می کند که: ما نزاعمان بر سر این نیست که خدا وجود دارد بلکه نزاع در این است که خداوند مولف و ایجاد کننده ی متون مقدس است و می گوید:

بنابراین مسیحیان به دلیل و برهان برای توحید اعتقادات خود ندارند و اگر به استدلال برای اثبات وجود خدا دست بزنند عملی نا پایدار انجام داده اند و به مشکلی ابدی و مدام می افتند.

سپس ایشان به بیان نقاط ضعف معرفت شناسی اصلاح شده از دیدگاه مکتب تفکیک پرداختند.

ناقدان جلسه کرسی آقایان دکتر مرتضی عرفانی، دکتر ابراهیم نوری و دکتر حمید اسکندری هر کدام در رشته تخصصی خود با ریزبینی فراوان نقدهای خود را در خصوص موضوع مطرح کرده  و سپس دکتر نصیری به نقدها پاسخ دادند.

در پایان جلسه نیز حضار جلسه پرسشهای خود را مطرح کردند.

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط