اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس دانشگاه در «برنامه مهر ماندگار»

گفتگوی زنده تلویزیونی رئیس دانشگاه در «برنامه مهر ماندگار»

در آستانه فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دکتر بندانی با حضور در برنامه تلویزیونی "مهر ماندگار" به ارائه دستاوردهای علمی وپژوهشی دانشگاه سیستان وبلوچستان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، در این گفتگوی زنده تلویزیونی که از شبکه استانی هامون پخش گردید دکتر بندانی طی گفتگویی به تشریح دستاوردهای علمی وپژوهشی دانشگاه سیستان وبلوچستان به عنوان قطب علمی، و نماد آموزش عالی جنوب شرق کشور و دانشگاهی ماموریت گرا پرداخت که در صدد است تا در چشم انداز ۱۴۰۴ تبدیل به دانشگاهی کارآفرین و نوآور گردد.

وی گفت : این دانشگاه در نظر دارد تا همزمان با حل معضلات منطقه ای بعنوان مرجعی مهم و تاثیرگذار در توسعه پایدار منطقه بر محور دانایی ایفای نقش نماید.

ایشان در ابتداء با ارائه آماری از این دانشگاه گفت: دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان دانشگاه جامع و قطب علمي منطقه جنوب شرق كشور فعاليت خود را در سال ۱۳۵۳ در شهر زاهدان آغاز نموده، ودر حال حاضر این دانشگاه دارای ۱۶دانشکده مصوب است که در ۷۰ گروه آموزشی و در سه مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی درحدود 300 رشته گرایش دانشجو می پذیرند.

 ریاست دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان داشت: دانشگاههای نسل اول آموزشی بودند، در دانشگاههای نسل دوم بحث پژوهش علاوه بر آموزش وارد فعالیتهای دانشگاهی شد و در دانشگاههای نسل سوم، دانشگاه کارآفرین داریم. لذا در دانشگاه سیستان و بلوچستان نگاه این است که به سمت کارآفرینی و مهارت آفرینی برویم و باید این فرهنگ سازی ایجاد شود که دانشجو دیگر به دنبال مدرک نباشد. نگاه کارمندی که قبلاً در ذهن دانشجو وجود داشت، دیگر امروز وجود ندارد. دانشجو امروز باید ایده و مهارت جدید یاد بگیرد و کارآفرین شود.

رویکرد متفاوت دانشگاه

دکتر بندانی گفت: امروز دانشگاه سیستان و بلوچستان دو رویکرد را دنبال می کند. یکی رویکرد کارآفرینی و دیگری رویکرد جامعه محور. دانشگاه باید بتواند برای مشکلات و معضلات مردم، راه حل ارائه دهد. اگر چه جزء دانشگاههای قدیمی هستیم، هنوز این حصار وجود دارد. دانشجو هنگامی که فارغ التحصیل می شود نه تنها باید مهارت یاد بگیرد و برای خودش شغلی ایجاد کند، باید بتواند برای دیگران نیز شغل ایجاد کند.

تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه سیستان و بلوچستان

وی افزود: دانشگاه سیستان و بلوچستان، در بین دانشگاههای کشور جز 20 دانشگاه اول هست. سند راهبردی دانشگاه به تصویب وزارت علوم رسیده و نگاه این است که جز 15 دانشگاه اول کشور باشیم. امروز دانشگاه سیستان و بلوچستان بعنوان دانشگاه بین المللی شناخته شده است. در حال حاضر دانشجوی بین المللی داریم که 50 نفر دانشجو بین الملل از پاکستان و افغانستان هستند. در نیمسال اول 24 نفر در حال تحصیل و در نیمسال دوم هم 25 دانشجو دیگر خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: باید به عنوان قطب علمی جنوب شرق کشور از کشورهای همسایه دانشجو بگیریم و ارتباطات علمی با کشورهای همسایه برقرار کنیم. در حال فعالیتهای علمی با دانشگاههای پاکستان هستیم. هر فعالیتی علمی که دولت با کشورهای همسایه بخواهد داشته باشد، حتماً از دانشگاه سیستان و بلوچستان عبور می کند.

بالاترین پهنای باند دانشگاه کشور

بندانی خاطرنشان کرد: در بحث جذب بیشتر نگاه علمی داریم و نمی توانیم اولویت خاصی به فارغ التحصیلان خودمان بدهیم و فقط پیشنهاد می کنیم که دانشجویان ما با دانشجویان سایر دانشگاههای کشور به رقابت بپردازند. زیرا از نظر تجهیزات چیزی کمتر از دانشگاههای برتر کشور نداریم. در بحث زیر ساختهای اینترنتی، مرکز آپا، خدمات اینترنتی به سطح استان می دهد، مرکز محاسبات سریع را داریم. پهنای باند دانشگاه ۷۰۰ مگابیت است. که هیچکدام از دانشگاههای جنوب شرق کشور این پهنای باند را ندارند. 

وی افزود: مربیان ماکه در تهران برای ادامه تحصیل حضور دارند قادر هستند با این پهنای باند به راحتی کلاس های مجازی خود را دایر نموده، ضمن آن که  ابر وایرلس 30 خوابگاه دانشجویی در سطح دانشگاه را پوشش می دهد.

راه اندازی سلف مکانیزه

وی تصریح کرد: در ده روز قبل سلف صنعتی و مکانیزه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و معاون وزیر علوم افتتاح شد که از شنبه به بهره برداری می رسد و جز سه سلف مکانیزه دانشگاه های کشور است. در این نوع سلف هم مصرف انرژی در حین پخت غذا و هم میزان مصرف مواد غذایی کاهش پیدا می کند و شخص زیاد نقش ندارد لذا از نظر بهداشتی به نفع دانشجویان خواهد بود.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: محور توسعه پایدار، سرمایه انسانی است. چیزی حدود یکصد هزار نفر در دانشگاههای استان مشغول به تحصیل هستند که این سرمایه انسانی است و با توجه به سرمایه آبی و بادی می توان تحول عظیمی در اشتغال ایجاد نماید.

تبدیل انرژی خورشیدی به برق در دانشگاه

بندانی افزود: در حوزه انرژی های پاک در دانشگاه، رشته های جدید را گسترش خواهیم داد و هم از ظرفیت استانی استفاده می کنیم. در زاهدان نسبت به کل کشور بیشترین ساعات آفتابی را داریم و بیشترین پتانسیل را برای تبدیل انرژی خورشیدی به برق را داریم. هم اکنون پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر را داریم که 40 الی 50 کیلو وات انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می کند.

ایجاد مزرعه خورشیدی در زاهدان

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حال ایجاد مزرعه خورشیدی در حاشیه زاهدان هستیم. در ضلع شرقی دانشگاه اکوپارک انرژی را داریم که هم انرژی های پاک تولید شود و هم مکانی برای فرهنگ سازی خواهد شد. همچنین بیشتر منازل مجتمع دانشگاه، آبگرمکن خورشیدی دارند.

وی اشاره کرد: تعاملاتی با سایر ارگانها داریم تا دانشگاه خدمات خود را به سطح جامعه بیاورد. کلیه فعالیتهای اعضای هیئت علمی و پایان نامه ها را به این سمت سوق می دهیم. نگاه این است که ارتباطات را با سازمانها و جامعه تقویت نماییم و با توجه به پتانسیل بالایی که در استان داریم می توانیم بروی بیکاری فارغ التحصیلان کار کنیم.

بندانی تاکید کرد: به پشتوانه مباحث علمی، دانشگاه توانست فضای سبز زیبایی در محوطه خود ایجاد کند و هم اکنون هم بروی گیاهانی تحقیق می شود که با اقلیم استان همخوانی دارد. همچنین پروژه فضای سبز لادیز توسط دانشگاه پوشش داده می شود.

افتخارات دانشگاه سیستان و بلوچستان

وی در انتها افزود: دانشگاه سیستان و بلوچستان قطب علمی در جنوب شرق کشور است. 5 نفر از اساتید دانشگاه جزء اساتید برجسته جهانی هستند. دو نفر جز دانشمندان یک درصد برجسته دنیا هستند. یک نفر جزء بهترین داور علمی در دنیا و در بحث تحقیقات دو نفر از دانشمندان ما رتبه زیر 10 دنیا را دارند. یک نفر جایزه معماری برجسته کشور را دریافت کرد. نزدیک به 130 تشکل دانشجویی اعم از انجمن های علمی ، کانون های فرهنگی ، هنری ، اجتماعی و دینی ، تشکل های اسلامی و نشریات در دانشگاه فعال می باشند که در کنار آن واحد رشد، مجتمع فناوری و نوآوری، مرکز کارآفرینی را نیز داریم.  در جشنواره ملی حرکت که بین انجمنهای علمی دانشگاههای کشور برگزار می شود، رتبه دوم کشوری را کسب کردیم.

انتشار دو مجله علمی و پژوهشی و توسعه و مجله علمی - پژوهشی سیستم‌های فازی که مجله سیستم‌های فازی در ردیف مجلای ISI بوده و به زبان لاتین منتشر می‌شود. از دیگر مجلات علمی - پژوهشی این دانشگاه می‌توان به مجله جغرافیا و توسعه، مجله پژوهشهای تاریخی ایران و اسلام، مجله نانو و مجله علوم تربیتی و روانشناسی، مجله علوم مهندسی، مجله اقتصاد و مدیریت، مجله زبان و آموزش زبان انگلیسی، مجله باستانشناسی مجله پژوهشهای ادب غنایی ، مجله پژوهش در علوم زیستی وفعالیت بدنی ( ویژه علوم ورزشی )و مجله شبه قاره هند(ویژه ادبیات) اشاره نمود. 

 

امتیاز به خبر :

تصاویر مرتبط