اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

افتتاح شعبه جنوب شرق (ايراني) موسسه ایتالیایی ایزمئو در دانشگاه سیستان و بلوچستان

افتتاح شعبه جنوب شرق (ايراني) موسسه ایتالیایی ایزمئو در دانشگاه سیستان و بلوچستان

 ديدار و گفتگوی هيئت موسسه ايتاليايي ايزمئو با هیئت‌رئیسه دانشگاه سيستان و بلوچستان روز جمعه ٢ آذرماه ٩٧ در محل مهمانسراى وزير انجام شد.

به گزارش روابط عمومي،  به دعوت پژوهشکده علوم باستان شناسی دانشگاه، هيئتی از موسسه ایزمئو کشور ایتالیا متشكل از: پروفسور آدریانو روسی رئیس ایزمئو و زبان‌شناس؛ پروفسور لورنزو کستانتینی عضو هیئت‌رئیسه ایزمئو و گیاه باستان‌شناس؛ پروفسور اتیلیو بیانکو عضو ایزمئو و عضو هیئت‌علمی گروه کشاورزی و محیط دانشگاه میلان؛ دکتر متئو دلودونه گیاه باستان‌شناس و عضو ایزمئو و عضو هیئت‌علمی دانشگاه ناپل ایتالیا به‌منظور ديدار و گفتگو وارد دانشگاه سيستان و بلوچستان شدند.

اين هيئت در طول مدت حضور خود در دانشگاه، ضمن بازدید از دفتر مجله انگلیسی‌زبان باستان‌شناسی وابسته به پژوهشکده علوم باستان‌شناسی، از آزمایشگاه سرامیک، تجهیزات و دستاوردهای فعالیت میدانی این پژوهشکده، در زمینه ی مسائل مورد علاقه پژوهشی به بحث وتبادل نظر پرداختند.

از مهم‌ترین موارد مورد توافق می توان به افتتاح شعبه جنوب شرق (ایرانی) ایزمئو در پژوهشکده علوم باستان‌شناسی دانشگاه سیستان وبلوچستان اشاره کرد که توسط روسای دوطرف رسما افتتاح شد.

از دیگر موارد قابل‌ذکر و مهم که در این دیدار و گفتگو در مورد آن بحث بررسی صورت پذیرفت می توان به موارد زیر اشاره نمود :

- گسترش تبادلات علمی از طریق انتشار مقالات و کتب، تبادل استاد و دانشجو .

- برگزاری کنفرانس‌ها و کارگاه‌های علمی، ترجمه کتب انتشاریافته توسط ایزمئو توسط محققین ایرانی با حمایت مالی ایزمئو و با محوریت پژوهشکده علوم باستان‌شناسی .

 - بررسی طرح‌های پیشنهادی محققان ایرانی در زمینه‌های باستان‌شناسی، زبان‌شناسی و فرهنگ در شعبه ایزمئو در جنوب شرق ایران واقع در پژوهشکده علوم باستان‌شناسی .(این طرحها پس از طی مراحل مرتبط در صورت تایید اولیه در شعبه جنوب شرق این موسسه در پژوهشکده علوم باستان شناسی دانشگاه و تایید نهایی توسط پژوهشکده باستان شناسی میراث کشوراز طریق موسسه ایزمئو مورد حمایت مالی قرار خواهند گرفت.) 

- هماهنگی در بهره‌برداری از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان توسط ایزمئو در راستای مطالعات باستان‌شناسی.

- برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی از طریق ویدئو کنفرانس و وبینار توسط طرفین.

- همکاری در زمینه مطالعات میدانی مشترک باستان‌شناسی اعم از بررسی و حفاری با مشارکت ایزمئو و پژوهشکده علوم باستان‌شناسی.

- تائید پژوهشکده علوم باستان‌شناسی توسط هیئت ایزمئو در راستای تربیت دانشجویان دکتری پژوهش محور خارجی خصوصاً ایتالیایی.

گفتني است موسسه ایزمئو که در سال 1933 توسط پروفسور جوزپه توچی تأسیس شد در سال 1995 با موسسه ایتالیایی افریقا (IIA) ادغام و موسسه جدیدی به نام موسسه مطالعات شرق و افریقا (IsIAO) ایسائو را تشکیل دادند و درنهایت در سال 2012 موسسه ایزمئو به نام قبلی برگشت. باستان‌شناسانی که در منطقه سیستان ازجمله شهر سوخته و دهانه غلامان در قبل از انقلاب کار می‌کردند زیر نظر موسسه ایزمئو بودند. هرچند در سال 2012 ایزمئو به نام اولیه خویش برگشت اما همزمان با مطالعات آسیا، در افریقا نیز مطالعاتی دارند. محوریت مطالعات ایزمئو بر روی باستان‌شناسی، فلسفه، زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی می‌باشد. هم‌اکنون موسسه ایزمئو دارای 300 عضو از محققین برجسته می‌باشد که تعداد 100 نفر از آن‌ها محققین برجسته خارجی می‌باشند. مؤسس و اولین رئیس این موسسه که در سال 1933 افتتاح گردید پروفسور جوزپه توچی می‌باشد که در دهه 60 میلادی هیئتی به سرپرستی شراتو و گولینی را برای مطالعه و حفاری در دهانه غلامان به سیستان اعزام نمود.

امتیاز به خبر :