گروه علوم تربیتی در دانشگاه تربیت معلم زاهدان که در سال 1353 تاسیس شد ، 24 واحد درسی تربیتی را به دانشجویان دبیری ارائه نمود. در سال 1368گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی را در مقطع کارشناسی و در سال1382 گرایش مدیریت آموزشی را در مقطع کارشناسی ارشد و پس از آن در سال 1394گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش را در مقطع کارشناسی ارشد دایر نمود.
در سال 1395 با تغییر رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمامی گرایش های رشته علوم تربیتی در مقطع کارشناسی حذف شده و تحت عنوان علوم تربیتی با 4 زمینه ( مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان ، تکنولوژی آموزشی و آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه ) در نظر گرفته شد تا هر دانشجو با توجه به استعداد و علاقه خود ، یکی از چهار زمینه مطرح شده را که دانشگاه امکان ارائه آن را داشته باشد انتخاب کند .
یکی از زمینه های مطرح شده در مقطع کارشناسی ، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی است که توسط این گروه و با مدیریت جناب آقای دکتر مسعود خنجرخانی ارائه می شود.
دانشجویان پس از گذراندن 4 نیم سال ، با توجه به استعداد و علاقه خود در نیم سال پنجم تا هشتم اقدام به کسب تخصص در زمینه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی می نمایند.
در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد نیز، دانشجویان در رشته های مدیریت آموزشی و تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش که توسط این گروه ارائه می شود ، مشغول به تحصیل هستند.
برنامه ی آینده گروه توسعه گروه در مقطع دکتری و ارشد رشته های برنامه ریزی و تکنولوژی آموزشی می باشد.
هدف این رشته تربیت فارغ التحصیلانی می باشد که مدیریت و برنامه ریزی در فعالیتهای یاددهی و یاد گیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده و ارزیابی میزان تحقق این تغییرات را داشته باشند
• توانایی دروس فلسفه ،جامعه شناسی ، ریاضیات ، آمار ، اقتصاد و زبان انگلیسی
توانایی های فارغ التحصیلان :
فارغ التحصیلان این گرایش می توانند تواناییهای زیر را که حاصل از آموزش این گرایش است بدست آورند:
1- برنامه ریزی و مدیریت آموزشی
2- آشنایی با اصول روانشناسی و مباحث آماری و روش تحقیق
3- شناخت قوانین و نظام آموزشی
4- شناخت روانشناسی سازمان
5- توانمندی ارتباط انسانی با دیگری
موقعیت های شغلی :
فارغ التحصیلان این رشته پس از فراغت از تحصیل مسئولیتهای متفاوتی را در جامعه بر عهده می گیرند.
از جمله:
• مدیریت مراکز آموزشی در سطوح مختلف
• کارشناس برنامه ریزی در وزارت آموزش و پرورش
در کل مکان اشتغال ایشان در مدرسه و در فضای آموزشی می باشد.در حال حاضر فارغ التحصیلان این گرایش در درجه ی اول جذب آموزش و پرورش می شوند. تعدادی نیز در سازمانهای دولتی از جمله سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی فعالیت می کنند.
*گفتنی است که فارغ التحصیلان مجوز تأسیس آموزشکده های درسی را نیز دارند. و سازمانهایی همچون بهزیستی، کانون پروروش فکری کودکان و نوجوانان و نهادهایی که به نحوی در امر آموزش فعالیت دارند.
تحصیلات تکمیلی :
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در شاخه های زیر ادامه تحصیل بدهند
برنامه ریزی آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، تاریخ و فلسفه ی آموزش و پرورش ، مدیریت آموزشی ، آموزش بزرگسالان ، تحقیقات آموزشی ، تکنولوژی آموزشی و...
در سال 1395با توجه به مصوبه شورای عالی برنامه ریزی تمامی گرایش های علوم تربیتی تحت عنوان تربیتی قرار گرفت .دانشجویان پذیرفته شده در رشته علوم تربیتی در دانشگاه سیستان و بلوچستان ،ملزم هستند تا در پایان نیمسال چهارم ،یکی از دو گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و آموزش و پرورش پیش دبستانی را انتخاب کنند .
مدیر گروه
دکتر مسعود خنجرخانی ، از مهر 99
عنوان رشته ها
کارشناسی
علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
کارشناسی ارشد :
مدیریت آموزشی از سال 1382 تاکنون
تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش از سال 1394تاکنون
اعضاءهیات علمی
دکتر سید رضا بلاغت (دانشیار)
دکترروح اله باقری مجد(استادیار)
دکتر مسعود خنجرخانی (استادیار)
دکتر ولی مهدی نژاد (دانشیار )
دکتر ناصر ناستی زایی(دانشیار)
کارشناس گروه
خانم آمنه محمدقاسمی
شماره تلفن 05431136765
تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل
مقطع کارشناسی :235
مقطع کارشناسی ارشد :93
سيلابس دروس كارشناسي رشته علوم تربیتی ( مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ) ورودی 95 به بعد
نيمسال اول
|
نيمسال پنجم
|
شماره درس
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
پيش نياز
|
نوع درس
|
شماره درس
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
پيش نياز
|
نوع درس
|
101- 14- 18
|
جامعه شناسی آموزش و پرورش
|
2
|
-----
|
پایه
|
107-14-18
|
آموزه های تربیتی آیات قرآن
|
2
|
تعلیم و تربیت اسلامی
|
پایه
|
102- 14- 18
|
مبانی و اصول تعلیم و تربیت
|
2
|
-----
|
پایه
|
108-14-18
|
تربیت اخلاقی
|
2
|
-----
|
پایه
|
109-14-18
|
خانواده در اسلام
|
2
|
-----
|
پایه
|
265-14-18
|
آمار استنباطی
|
2
|
آمارتوصیفی
|
اصلی
|
243- 14- 18
|
روانشناسی عمومی
|
2
|
-----
|
اصلی
|
266-14-18
|
مقدمات روش های تحقیق کمی و کیفی
|
3
|
-----
|
اصلی
|
244- 14- 18
|
مدیریت عمومی
|
2
|
-----
|
اصلی
|
275-14-18
|
تربیت رسانه ای
|
2
|
-----
|
اصلی
|
245-14- 18
|
آموزش خدمات کتابخانه ای ومهارت های سواد اطلاعاتی
|
2
|
-----
|
اصلی
|
370-14-18
|
اقتصاد تعلیم و تربیت
|
2
|
-----
|
تخصصی
|
246-14- 18
|
آمار توصیفی
|
2
|
-----
|
اصلی
|
413-14-18
|
بهداشت و ایمنی مدارس
|
2
|
-----
|
اختیاری
|
411- 14- 18
|
کلیات فلسفه
|
2
|
-----
|
اختياري
|
417-14-18
|
مسایل آموزش و پرورش
|
2
|
آموزش و پرورش پیش دبستان و دبستانی و متوسطه در ایران/سازمان و قوانین آموزش و پرورش
|
اختیاری
|
022- 18-12
|
اخلاق اسلامی
|
2
|
-----
|
عمومی
|
070-12-12
|
فارسی عمومی
|
3
|
-----
|
عمومی
|
056-18-12
|
دانش و جمعیت خانواده
|
2
|
-----
|
عمومی
|
20 واحد
|
20 واحد
|
نيمسال دوم
|
نيمسال ششم
|
شماره درس
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
پيش نياز
|
نوع درس
|
شماره درس
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
پيش نياز
|
نوع درس
|
103- 14- 18
|
سیر تحول تعلیم و تربیت در ایران قبل و بعد از اسلام
|
2
|
-----
|
پایه
|
110-14-18
|
آرای تربیتی اندیشمندان مسلمان
|
2
|
-----
|
پایه
|
247- 14- 18
|
روانشناسی تربیتی
|
2
|
-----
|
اصلی
|
268-14-18
|
تولید محتوای الکترونیکی
|
2
|
تکنولوژی آموزشی
کاربرد رایانه در تعلیم و تربیت
|
اصلی
|
248- 14- 18
|
مبانی و اصول مدیریت آموزشی
|
2
|
مدیریت عمومی
|
اصلی
|
269-14-18
|
اخلاق حرفه ای در تعلیم وتربیت
|
2
|
-----
|
اصلی
|
249- 14- 18
|
مبانی و اصول برنامه ریزی آموزشی
|
2
|
-----
|
اصلی
|
270-14-18
|
نگارش و تدوین متون و گزارش های علمی
|
2
|
-----
|
اصلی
|
250- 14- 18
|
سنجش و اندازه گيري
|
2
|
-----
|
اصلی
|
368-14-18
|
برنامه ریزی درسی دوره های تحصیلی متوسطه
|
2
|
مبانی و اصول برنامه ریزی درسی
|
تخصصی
|
251- 14- 18
|
مبانی راهنمایی و مشاوره
|
2
|
-----
|
اصلی
|
369-14-18
|
متون تخصصی در علوم تربیتی
|
2
|
متون تخصصی
|
تخصصی
|
252- 14- 18
|
تکنولوژی آموزشی
|
2
|
-----
|
اصلی
|
371-14-18
|
اصول حسابداری
|
2
|
-----
|
تخصصی
|
016-18-12
|
اندیشه اسلامی2
|
2
|
-----
|
عمومی
|
373-14-18
|
کار آفرینی آموزشی
|
2
|
مبانی و اصول مدیریت آموزشی
|
تخصصی
|
070- 14- 12
|
زبان عمومی
|
3
|
-----
|
عمومی
|
415-14-18
|
روانشناسی اجتماعی
|
2
|
روانشناسی عمومی
|
اختیاری
|
080- 16-18
|
تربیت بدنی1
|
1
|
-----
|
عمومی
|
418-14-18
|
مبانی امور مالی و تنظیم بودجه
|
2
|
-----
|
اختیاری
|
20 واحد
|
20 واحد
|
نيمسال سوم
|
نيمسال هفتم
|
شماره درس
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
پيش نياز
|
نوع درس
|
شماره درس
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
پيش نياز
|
نوع درس
|
104-14- 18
|
مکتب های فلسفی و نظریه های تربیتی
|
2
|
مبانی واصول تعلیم و تربیت
|
پایه
|
271-14-18
|
پروژه تحقیقاتی
|
2
|
مقدمات روش های تحقیق
نگارش و تدوین متون
|
اصلی
|
253- 14- 18
|
مبانی و اصول برنامه ریزی درسی
|
2
|
روانشناسی تربیتی
|
اصلی
|
272-14-18
|
روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های ویژه
|
2
|
روانشناسی رشد
|
اصلی
|
254-14- 18
|
روانشناسی رشد
|
2
|
روانشناسی عمومی
|
اصلی
|
273-14-18
|
ارزشیابی آموزشی
|
2
|
آمار توصیفی / آمار استنباطی / مقدمات روش تحقیق/ سنجش و اندازه گیری
|
اصلی
|
255-14- 18
|
متون تخصصی
|
2
|
-----
|
اصلی
|
276-14-18
|
اختلال های رفتاری و هیجانی
|
2
|
آموزش و پرورش کودکان با نیاز های ویژ
|
اصلی
|
256-14- 18
|
طراحی آموزشی
|
2
|
تکنولوژی آموزشی
|
اصلی
|
372-14-18
|
رفتار سازمانی و روابط انسانی در سازمان های آموزشی
|
2
|
مبانی و اصول مدیریت آموزشی
|
تخصصی
|
257-14- 18
|
کاربرد رایانه در تعلیم و تربیت
|
2
|
-----
|
اصلی
|
374-14-18
|
کارورزی
|
2
|
کلیه دروس پایه
|
تخصصی
|
258-14- 18
|
سازمان ها و قوانین آموزش و پرورش
|
2
|
-----
|
اصلی
|
375-14-18
|
آموزش در سازمانها
|
2
|
الگوهها و روش های تدریس/ مبانی و اصول مدیریت آموزشی
|
تخصصی
|
267-14-18
|
روانشناسی سلامت
|
2
|
روانشناسی عمومی
|
اصلی
|
376-14-18
|
مبانی مدیریت اسلامی
|
2
|
تعلیم و تربیت اسلامی/مبانی و اصول مدیریت آموزشی
|
تخصصی
|
274-14-18
|
ارتباط انسانی
|
2
|
-----
|
اصلی
|
031-18-12
|
انقلاب اسلامی و ریشه ها
|
2
|
-----
|
عمومی
|
051-18-12
|
تفسیر موضوعی قرآن
|
2
|
-----
|
عمومی
|
042-18-12
|
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
|
2
|
-----
|
عمومی
|
20 واحد
|
20 واحد
|
نيمسال چهارم
|
|
شماره درس
|
نام درس
|
تعداد واحد
|
پيش نياز
|
نوع درس
|
|
105-14-18
|
آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی و متوسطه در ایران
|
2
|
سیر تحول تعلیم و تربیت در ایران قبل وبعداسلام/مبانی و اصول تعلیم وتربیت
|
پایه
|
|
106-14-18
|
تعلیم و تربیت اسلامی
|
2
|
-----
|
پایه
|
|
259-14-18
|
منطق
|
2
|
-----
|
اصلی
|
|
260-14-18
|
آموزش وپرورش تطبیقی
|
2
|
-----
|
اصلی
|
|
261-14-18
|
مشاوره تحصیلی وشغلی
|
2
|
مبانی راهنمایی و مشاوره
|
اصلی
|
|
262-14-18
|
آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان
|
2
|
-----
|
اصلی
|
|
263-14-18
|
نظارت وراهنمایی آموزشی
|
2
|
مبانی و اصول مدیریت آموزشی
|
اصلی
|
|
277-14-18
|
الگوها و روش های تدریس
|
3
|
مکتب های فلسفی و نظریه های تربیتی / روانشناسی تربیتی / روان شناسی رشد
|
اصلی
|
|
015-18-12
|
اندیشه اسلامی1
|
2
|
-----
|
عمومی
|
|
083- 16-18
|
ورزش 1(تربیت بدنی 2)
|
1
|
تربیت بدنی1
|
عمومی
|
|
20 واحد
|
|
دروس عمومی گروه معارف
|
گروه درسی
|
کد درس
|
عناوین دروس اختیاری
|
تعداد واحد
|
ملاحظات
|
مبانی نظری اسلام
|
015- 18- 12
016- 18- 12
017- 18- 12
018- 18- 12
|
اندیشه اسلامی 1(مبدا و معاد)
اندیشه اسلامی 2(نبوت و امامت)
انسان در اسلام
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام
|
2
2
2
2
|
دانشجو موظف است از 8 واحد این گروه 4 واحد را طی دوره کاردانی وکارشناسی اخذ نماید.
|
اخلاق اسلامی
|
021- 18- 12
022- 18- 12
023- 18- 12
024- 18- 12
- 18- 12
|
فلسفه اخلاق (با تکیه بر مباحث تربیتی)
اخلاق اسلامی (مبانی و مفاهیم)
آیین زندگی (اخلاق کاربردی)
عرفان عملی اسلام
اخلاق خانواده
|
2
2
2
2
2
|
دانشجو موظف است از 10 واحد این گروه 2 واحد را طی دوره کاردانی وکارشناسی اخذ نماید.
|
انقلاب اسلامی
|
031- 18- 12
032- 18- 12
033- 18- 12
|
انقلاب اسلامی ایران
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی
اندیشه سیاسی امام خمینی
|
2
2
2
|
دانشجو موظف است از 6 واحد این گروه 2 واحد را طی دوره کاردانی وکارشناسی اخذ نماید.
|
تاریخ و تمدن اسلامی
|
041- 18- 12
042- 18- 12
043- 18- 12
|
تاریخ وفرهنگ و تمدن اسلامی
تاریخ تحلیلی صدر اسلام
تاریخ امامت
|
2
2
2
|
دانشجو موظف است از 6 واحد این گروه 2 واحد را طی دوره کاردانی وکارشناسی اخذ نماید.
|
آشنایی با منابع اسلامی
|
051- 18- 12
052- 18- 12
|
تفسیر موضوعی قرآن
تفسیر موضوعی نهج البلاغه
|
2
2
|
دانشجو موظف است از 4 واحد این گروه 2 واحد را طی دوره کاردانی وکارشناسی اخذ نماید.
|
دروس اختیاری
|
|
050-18-12
|
آشنایی با دفاع مقدس
|
2
|
|
|
500-12-18
|
مهارت های زندگی
|
2
|
|
|
053- 18- 12
|
فرهنگ و تمدن اسلام و ایران
|
2
|
|
دروس اختیاری- الزامی
|
|
003-10-42
|
کارآفرینی
|
2
|
|
دروس عمومی
|
070-12-12
|
فارسی عمومی
|
3
|
070-14-12
|
زبان عمومی
|
3
|
080-16-18
|
تربیت بدنی 1- بجز دانشجویان تربیت بدنی
|
1
|
083-16-18
|
ورزش 1( تربیت بدنی 2 )- بجز دانشجویان تربیت بدنی
|
1
|
056-18-12
|
دانش و جمعیت خانواده(جدید)
|
2
|
تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی علوم تربیتی 14۰ واحد به شرح ذیل می باشد:
- دروس پایه: 2۰ واحد
- دروس اصلی: ۷۰ واحد
- دروس تخصصی: 1۸ واحد
- دروس اختیاری: 1۰ واحد
- دروس عمومی: 22 واحد
دانشجویانی که معدل نیمسال آنها کمتر از 12 باشد در نیمسال بعد فقط مجاز به انتخاب حداکثر 14 واحد می باشد و دانشجویانی که معدل نیمسال آنها حداقل 17 باشد در نیمسال بعد می توانند تا سقف 24 واحد انتخاب نمایند.
دانشجویان باید تربیت بدنی 1و2 را تا نیمسال 4 انتخاب واحد نموده و بگذرانند .
|
|
|
|
|
|
|