گزیده ای از فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با جایگاه حراست
"باید با مردم مرتبط باشید، اطلاعات مردمی برای شما ناگزیر است، شما با همه سرویسهای اطلاعاتی دنیا که بعضیشان تجهیزات و ابزار خیلی پیشرفته دارند فرق دارید، رابطه خود را با مردم محکم کنید، کاری کنید که مردم با شما قربه الی الله همکاری کنند.
مهمترین وظیفه مسئولان خدمت به مردم است زیرا فلسفه وجودی حکومت در اسلام، انجام امور مردم و خدمترسانی به مردم است.
عشق ورزی و محبت واقعی به مردم و رفتار همراه با لطف و محبت با آنان از وظایف اصلی مسئولان نظام اسلامی است و مسئولان در برخورد با لغزشهای احتمالی مردم باید همراه با عفو و گذشت رفتار نمایند. چشمپوشی از خطاهای قابل اغماض مردم را، متفاوت از برخورد با قانونشکنان و گروهها و باندهای خاص منفعت جو و قدرت طلب بدانید، منفعت عامه مردم بر منفعت گروههای خاص مقدم است و اغماض از خطاها و سودجوییهای این گروهها و باندها ظلم و بیعدالتی است."
معرفي:
براساس ماده واحده قانون مصوب ۱۲/۲/۶۸ مجمع تشخيص مصلحت نظام حراستها با اهداف و مأموريتهاي سازماني خاص به عنوان يك مجموعه اجرائي و نظارتي در كليه نهادها، وزارتخانهها و سازمانهاي انقلاب اسلامي تشكيل و شروع به فعاليت نمود. حراست به عنوان چشم بينا و چراغ روشن، مسير حركت مديريت را هموار و تصميمگيري را برای مدیران در محيط تحت نظارت خود آسان و در جهت اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي هدايت ميكند. حراست به لحاظ جايگاه سازماني يكي از واحدهاي حوزه رياستي است كه مستقيماً با بالاترين مقام دستگاه، دفتر مركزي حراست، حراست کل استان و ديگر مراجع قانوني ذيصلاح در تماس و تعامل است.
تعریف حراست:
حراست به نهادي گفته ميشود كه در قلب تشكيلات يك سازمان وجود داشته و وظيفه خطير مراقبت از سلامت اجزاي ريز و درشت آن تشكيلات را در برابر انواع و اقسام انحرافهاي موجود به عهده دارد.
حراست با توجه به اشرافیت اطلاعاتی که دارد میتواند مشاور خوبی برای مدیران عالی و میانی محسوب شود. البته بسیار روشن است که مسئولین حراستها زمانی میتوانند در این خصوص موفق باشند که از همکاری صمیمانه جامعه هدف برخوردار باشند.
بدیهی است حراست میتواند با دریافت اخبار و اطلاعات مردمی خدمات ارزشمندی در اطلاعرسانی به موقع و مؤثر رویدادها به مديران به منظور تصمیمگیری صحیح و بدون خطا در جهت اصلاح فرآیندها ایفا نماید که نتیجه نهایی آن افزایش رضایتمندی مردم از سازمان خواهد بود.
اهداف:
حفاظت از اطلاعات، اسناد، پرسنل، اماكن و محيطهاي تحت پوشش به منظور پيشگيري از هرگونه تهديد و خطر احتمالي از طريق كسب اخبار و اطلاعات محيط اعم از امنيتي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و... و انعكاس به موقع آن به مبادي ذيربط.
منشور اخلاقی و سازمانی حراست:
۱. عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام.
۲.رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری. قانونگرائی و تعمیم آن در سازمان.
۳.تلاش در تأمین امنیت شغلی مدیران و کارکنان.
۴.رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع.
۵.رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار کارکنان.
۶.تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص.
۷.تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی.
۸.تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیبهای سازمان.
۹.شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان.
۱۰.بهرهمندی از نگرشی کلان و برنامهریزی متناسب با فنآوریهای روز.
شرح وظایف کلی حراست:
۱. اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی.
۲. ممانعت و اعتراض از اعمال تعصبات خشک و بیمورد و روشهای تنگنظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در انجام وظایف سازمانی.
۳. مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم تأمین امن برای عموم (مسئولین، مدیران، کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.
۴. شناسائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارائه راه کارها و خط مشیهای مناسب در جهت رفع نارسائیها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه.
۵. رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهرهبرداری کامل از تجارب مکتسب.
۶. همکاری صمیمانه با مدیران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبیین جایگاه حراست به عنوان مشاوری امین.
۷. شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد میباشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.
۸. توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالمسازی محیط کاری و اداری و جلوگیری از بروز جو تشنج، تهدید، ارعاب و وحشت برای تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان
۹. تلاش در جهت برقراری اعتماد کامل متقابل و ایجاد حُسن ظن فی ما بین حراست و کارکنان.
۱۰. اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در همه امور.