اخبار و اطلاعیه ها


اخبار و اطلاعیه

ویروس کرونا جدید- 2019 (بروز شده در 3 اردیبهشت)

ویروس کرونا جدید- 2019 (بروز شده در 3 اردیبهشت)

دانشگاه سیستان و بلوچستان به طور جدی و مستمر وضعیت شیوع ویروس جدید کرونا COVID-19 را در رابطه با تاثیرات احتمالی آن بر عملکردهای دانشگاه رصد می نماید. از اینرو تمامی اخبار و اطلاعات مفید را می توانید در این بخش مطالعه نمایید. این صفحه به شکل پیوسته بروزرسانی می گردد. 

از دسامبر سال 2019، نگرانی های بهداشت عمومی در مورد شیوع بیماری تنفسی ناشی از سویه جدید ویروس کرونا، 2019، در ووهان، استان هوبی چین افزایش یافته است.

شورای HSE دانشگاه سیستان و بلوچستان با توجه به شیوع این بیماری و تأثیرات احتمالی بر عملکرد دانشگاه، به طور جدی وضعیت در حال گسترش و اخبار شیوع این بیماری را تحت نظر دارد.

این ویروس به خاطر شرایط مسری بودن امکان درگیر شدن بالایی دارد و طبق پیش بینی ها در کشور ما ورود پیدا کرده است؛ دو مورد تشخیص اولیه این بیماری در قم مثبت بوده است. 

لازم به ذکر است این بیماری کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست با این حال از همه اعضای دانشگاه سیستان و بلوچستان می خواهیم نسبت به رعایت بهداشت فردی توجه کرده و ترجیحا از حضور در مراکز شلوغ پرهیز و در صورت حضور از ماسک استفاده کنند.

برای دریافت آخرین اطلاعات ژنتیکی (بر اساس موارد منتشر شده تا تاریخ 1399/1/12) و میزان کشندگی و علائم بارز مربوط به این ویروس کلیک فرمایید.

همچنین از همه اعضای دانشگاه سیستان و بلوچستان می خواهیم به منظور پیشگیری، شناسایی و مراقبت افراد جامعه در مقابل بیماری کرونا، نظام سلامت کشور را همراهی نموده و با ورود اطلاعات صحیح در مسیر شکست ویروس کرونا نقش اساسی داشته باشید. برای این منظور با ورود به این صفحه https://salamat.gov.ir/ و تکمیل پرسش های موجود، چنانچه شما مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شوید، پیگیری مراقبت شما از طریق واحدهای بهداشتی و درمانی تحت مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام خواهد شد.

برای دریافت کتابچه دستورالعمل عمومی پیشگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا (نوشته جانگ ون هونگ و ترجمه گروه زبان چینی دانشگاه تهران) کلیک فرمایید.


 

برخی سوالات متداول و پاسخ آن ها به شرح ذیل می باشد:

 

ویروس جدید کرونا چیست؟

کروناویروس یک ویروس جدید تنفسی است که برای اولین بار در ووهان، استان هوبی چین شناسایی شده است. همه چیز درباره ویروس جدید «کرونا».

ویروس کرونا از یک خانواده ویروس است که به طور معمول باعث عفونت‌های خفیف تنفسی می‌شود، اما همانطور که در سال های گذشته به شکل ویروس های سارس و مرس منجر به بیماری شدیدتری گردید، کروناویروس جدید از نوعی است که قبلاً در انسان یافت نشده بود، و تأثیر سلامتی آن در حال حاضر از طریق سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها منطقه ای و بین المللی در حال بررسی است.

 

 

علائم این ویروس چیست؟

شواهد موجود نشان می دهد که در بیشتر موارد (80 %) این ویروس علائم خفیفی از خود نشان داده است. علائم کروناویروس 2019 شامل عوارض دستگاه تنفسی مانند تب (38 سانتی گراد / 4/100 فارنهایت)، سرفه همراه با تنگی نفس و مشکلات تنفسی است. در موارد شدیدتر، عفونت می تواند منجر به ذات الریه، سندرم حاد تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود. به نظر می رسد افرادی که مشکلات پزشکی مزمن دارند یا دارای دستگاه ایمنی ضعیف تری هستند، در معرض خطر جدی برای عوارض شدید این ویروس  قرار دارند.

آب ریزش بینی، گلودرد، عطسه و اسهال علائم شایع نیستند.

 
 

دوره نهفتگی این بیماری چه مقدار است؟

دوره نهفتگی (مدت زمانی که فرد در معرض ابتلا، علائم بیماری را از خود بروز می دهد) بنابر گزارشات رسیده، بیشتر در محدوده 2 تا 7 روز گزارش شده است، اما این دوره برای کروناویروس 2019 ممکن است از 1 تا 14 روز باشد. این بدان معنی است که ممکن است 10 تا 14 روز طول بکشد تا شخصی پس از آلوده شدن علائم خود را نشان دهد.

درباره علائم کرونا ویروس 2019 بخوانید.

 

 

این ویروس چگونه گسترش می یابد؟

در ابتدا، بسیاری از بیماران مربوط به شیوع این بیماری در ووهان، چین، ارتباطی با یک بازار بزرگ غذاهای دریایی و حیوانات داشتند، و این نشان میدهد که ویروس احتمالاً از منبع حیوانات پدید آمده است. کرونا ویروس اغلب در میان حیوانات، از جمله شترها، گربه ها و خفاش ها شایع است.

برای اطلاعات بیشتر و بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده تا 1399/1/3 اینجا را کلیک نمایید.  

شیوع این بیماری می تواند از طریق انتقال شخص به شخص دیگر رخ دهد. با توجه به اطلاعات موجود، به نظر می رسد که تماس بسیار نزدیک با قطرات تنفسی از کسی که ناقل این ویروس است و علائم (تب، سرفه) آن را دارد منبع اصلی شیوع بیماری باشد. صرف راه رفتن و حضور در منطقه آلوده و سفر کردن به آن ریسک ابتلا به دریافت ویروس را افزایش نمی دهد.

 

 

آیا می توانم ویروس را از شخصی بدون علائم دریافت کنم؟

اطمینان کامل از اینکه افراد بدون علامت آلوده به کرونا ویروس 2019 ناقل ویروس به دیگران هستند هنوز ناشناخته است و در حال حاضر توسط سازمان های بین المللی مانند CDC و WHO از نزدیک تحت بررسی است. مانند بسیاری از ویروس های دیگر، شیوه اصلی شیوع انتشار از طریق آئروسل ها است، بنابراین احتمال ابتلا به ویروس هنگامی محتمل است که شخصی که به طور مرتب سرفه می کند، علائم بیماری را دارا است.

 

این ویروس بر روی سطوح تا چه مدت زنده می ماند؟

اطمینان کامل از اینکه کرونا ویروس 2019 تا چه حدی بر روی سطوح زنده می ماند هنوز ناشناخته است و در حال حاضر توسط سازمان های بین المللی مانند CDC و WHO از نزدیک تحت بررسی است. اما می توان از بررسی ها و نتایج تحقیقات بر روی ویروس های دیگر این خانواده، موارد زیر را بیان نمود. در واقع انتظار می رود بسته به شرایط محیطی و سطح آلوده شده مقدار زنده مانی این ویروس از چند دقیقه تا 9 روز متغیر باشد برخی از سطوح با توجه به مقاله منتشر شده در همین زمینه با عنوان "فعال ماندن کوروناویروس ها بر روی سطوح بیجان و غیرفعال سازی آن ها توسط عوامل گندزدا" به شرح ذیل می باشد:

مدت تقریبی زنده ماندن کوروناویروس ها بر روی سطوح در دمای حدود 20 سانتیگراد:
استیل : عموما تا 3 روز، در دمای 4 سانتیگراد: تا 28 روز
آلومینیوم: 2 تا 8ساعت
چوب: تا 4 روز
کاغذ: تا 5 روز
شیشه: تا 5 روز
پلاستیک: کمتر از 5 روز
PVC : تا 5 روز
دستکش جراحی لاتکس: تا 2 ساعت
گان: تا 2 روز
سرامیک: تا 5 روز
تفلون: تا 5 روز

 

 

چگونه می توانم به جلوگیری از بیماری کمک کنم؟

اقدامات پیشگیری شبیه به مواردی است که در مورد سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود.

در صورت امکان و عدم تزریق واکسن آنفولانزا آن را تزریق نمایید. هرچند تزریق واکسن آنفولانزا نسبت به کرونا ویروس شما را مصون نمی کند. از آنجایی که علائم اولیه ویروس آنفولانزا شبیه به کروناویروس است، و در شرایط گسترش کروناویروس هر علائم مشابه می تواند نگران کننده و باعث اضطراب شود، تزریق واکسن می تواند از لحاظ روانی به شما و سایر افراد کمک رسان باشد..

دستان خود را بشویید. دستان خود را حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر صابون و آب در دسترس نیست، از یک ضدعفونی کننده دست بر پایه الکل استفاده کنید.

خودداری از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود با دست های شسته نشده.

عدم اشتراک غذا و نوشیدنی با دیگران.

تمیز و ضدعفونی کردن سطوح مشترک و اشیاء را که به دفعات لمس می شود (مانند دستگیره درها، میز، تلفن).

در صورت امکان، خوددرای کردن از تماس نزدیک با هر کس که دارای علائم سرماخوردگی یا علائمی مشابه آنفولانزا است.

نکته: برای تمیز و ضدعفونی کردن سطوح به هیچ عنوان از الکل صنعتی استفاده ننمایید، زیرا به سبب وجود متانول در این نوع الکل ها اثر سمیت بالایی داشته و اثرات ضدعفونی کنندگی بسیار پایین است.

بهترین محلول های ضدعفونی کننده به شرح ذیل می باشد:

اتانول 62 تا 71% (دست کم 1دقیقه)

هیپو کلرید سدیم 0/1 % (وایتکس)

هیدروژن پراکساید 0/5% (آب اکسیژنه)

 

 

آیا تاکنون ابتلا به کرونا ویروس در ایران مشاهده شده است؟

بله، به نقل از رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت: پس از موارد مشکوک در قم که تست آنها مثبت شده تقریبا در تمامی استان ها و شهرهای ایران مورد ابتلا به این ویروس گزارش شده است.

 

 

اگر احساس بیماری دارم، چه کاری باید انجام دهم؟

وقتی بیمار هستید در خانه بمانید. اگر بیمار هستید، به سر کار نروید و یا در کلاس ها شرکت نکنید.

اگر بیمار هستید، به احتمال بسیار زیاد دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده اید. تعداد موارد آنفلوانزای فعال در حال حاضر بسیار زیاد است، و بیش از 20,000 نفر تنها امسال مبتلا به آنفولانزا شده اند.

اگر نگران بیماری خود که علائمی شبیه به آنفلوانزا دارد، هستید برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید و هرگونه سابقه سفر را اطلاع دهید. در خانه بمانید، استراحت کنید و مایعات فراوان مصرف کنید.

در صورت مشاهده هر کدام از علائم مانند تب، سرفه خشک و یا مشکلات تنفسی می توانید برای بررسی از امکانات تست های آنلاین و اپ های مربوطه استفاده کنید برخی از این ابزارها به شرح ذیل می باشد:

سامانه تست آنلاین کرونا، (سازمان نظام پزشکی حمهوری اسلامی ایران)

برنامه گوشی های هوشمند سامانه مقابله با کرونا AC19​

 

 

آیا باید ماسک بپوشم؟

با توجه به خطر فعلی، شورای HSE دانشگاه سیستان و بلوچستان توصیه نمی کند از مراقبت هایی فراتر از آنچه که توسط وزارت بهداشت و درمان مشخص شده است برای محافظت استفاده کنید. این در حالی است که ماسک های مناسب می توانند تا حدود زیادی از ابتلا به این ویروس جلوگیری نمایند.

چه موقع از ماسک استفاده کنید

گروهی از کارشناسان و مشاوران سازمان بهداشت جهانی به ارزیابی و بررسی این موضوع پرداخته‌اند.

تحقیقی در آمریکا دریافته است که ذرات ناشی از سرفه تا ۶ متر و عطسه تا ۸ متر را می‌تواند آلوده کند. کارشناسان سازمان بهداشت این موضوع را ارزیابی می‌کنند که آیا ویروس می‌تواند بیشتر ازحدی که پیش از این تصور می‌شد، پراکنده شود.

سرپرست این گروه، پروفسور هیمن، گفته است که تحقیقات تازه ممکن است باعث توصیه‌های جدید در مورد استفاده از ماسک شود.

رئیس پیشین سازمان بهداشت جهانی توضیح می‌دهد:"سازمان بهداشت جهانی با توجه به شواهد و تحقیقات جدید، در این مورد دوباره بحث و بررسی می‌کند تا دریابد آیا نیازی به تغییر روش در چگونگی و میزان استفاده از ماسک به وجود آمده است".

توصیهٔ فعلی چیست؟

سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از گسترش بیماری توصیه می‌کند از هر کس که سرفه یا عطسه می‌کند حداقل ۱ متر فاصله بگیرید.

و توصیه می‌کند کسانی که بیمار هستند یا نشانه‌های بیماری دارند از ماسک استفاده کنند.

اما توصیه کرده است افراد سالم فقط در صورتی که نگران ابتلای احتمالی دیگران هستند یا خودشان سرفه و عطسه می‌کنند، از ماسک استفاده کنند. این توصیه ها به صورت خلاصه به شرح ذیل می باشد:

  • اگر شما سالم هستید، فقط در صورت مراقبت از شخصی که مشکوک به عفونت ویروس کرونا است، باید ماسک بپوشید.
  • اگر سرفه می کنید یا عطسه می کنید، ماسک بپوشید.
  • ماسک تنها در مواقعی که همزمان با تمیز کردن مکرر دست‌ها با ضدعفونی کننده الکلی یا آب و صابون استفاده شود، مؤثر است.
  • اگر ماسک می پوشید، باید بدانید که چگونه و به درستی از آن  استفاده کنید.

چه زمانی و چگونه می توان از ماسک های پزشکی برای محافظت در برابر ویروس کرونا استفاده کرد:

  • قبل از قرار دادن ماسک، دست ها را با مایع ضدعفونی دست الکلی یا آب و صابون تمیز کنید.
  • دهان و بینی را با ماسک بپوشانید و مطمئن شوید که هیچ فاصله ای بین صورت و ماسک شما وجود ندارد.
  • در حین استفاده از ماسک از لمس آن خودداری کنید. در صورتی که نیاز به لمس ماسک خود دارید، دستان خود را با مایع ضدعفونی دست الکلی یا آب و صابون تمیز کنید.
  • به محض مرطوب شدن، ماسک را با یک ماسک جدید جایگزین کنید و از استفاده مجدد ماسک های یکبار مصرف خودداری کنید.
  • برای برداشتن ماسک از روی صورت: آن را از پشت جدا کنید (قسمت جلوی ماسک را لمس نکنید)؛ بلافاصله آن را در سطل آشغال درب دار بیاندازید. در نهایت دستان خود را با محلول ضدعفونی کننده الکلی و یا آب و صابون تمیز کنید. 
  • برای آگاهی بیشتر از نحوه صحیح استفاده از ماسک فایل زیر را مطالعه فرمایید:

استفاده صحیح از ماسک

 

 

چگونه با استرس ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا مقابله کنیم؟

اگر باید در خانه بمانید، یک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی مناسب، خواب، ورزش و تماسهای اجتماعی با عزیزان در خانه و از طریق ایمیل و تلفنی با سایر خانواده و دوستان خود حفظ کنید.

برای مقابله با احساسات خود از مصرف سیگار، الکل یا مواد مخدر دیگر استفاده نکنید.

اگر احساس آشفتگی و اضطراب می کنید، با یک مشاور و یا متخصص بهداشت صحبت کنید. برنامه ریزی کنید، که در صورت لزوم برای سلامت جسمی و روانی به کجا بروید و چگونه درخواست کمک نمایید.

حقایق لازم را بدست آورید. اطلاعاتی را جمع آوری کنید که به شما در تعیین دقیق خطر کمک می کند تا بتوانید اقدامات احتیاط آمیز را انجام دهید. منبع معتبری مانند وب سایت WHO یا مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه را پیدا کنید که بتوانید به آن اعتماد کنید.

نگرانی و اضطراب را با کم کردن زمانی که خود و خانواده تان صرف تماشا یا گوش دادن به پوشش رسانه ای که سبب نگرانی شما می شود، محدود کنید.

تصویری از مهارتهایی که در گذشته به شما در مدیریت سختی ها و مشکلات کمک کرده است، ترسیم کنید و از این مهارت ها برای مدیریت احساسات خود در زمان چالش برانگیز شیوع این بیماری استفاده کنید.

برای دریافت اینفوگرافیک مربوط به این موضوع کلیک نمایید.

 
 

چگونه به کودکان در مهار استرس ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا کمک کنیم؟

کودکان ممکن است به روش های مختلفی مانند وابسته شدن بیشتر، اضطراب، عصبانیت یا آشفتگی، خیس کردن رختخواب و غیره به استرس پاسخ دهند.

به عکس العمل های فرزندتان به شکلی حمایتی پاسخ دهید، به نگرانی های آنها گوش دهید و به آنها عشق و توجه بیشتری بورزید.

کودکان در مواقع دشوار به عشق و توجه بزرگسالان نیاز دارند. به آنها وقت و توجه اضافی اختصاص دهید. به یاد داشته باشید که به فرزندان خود گوش دهید، با مهربانی صحبت کنید و به آنها اطمینان دهید. در صورت امکان، شرایطی را فراهم کنید تا کودک بازی نموده و آرام شود.

سعی کنید فرزندان خود را در کنار والدین و خانواده خود نگه دارید. از جدا کردن کودکان و والدین تا حد ممکن اجتناب کنید. اگر جدایی اتفاق افتاد (مثلاً بستری شدن در بیمارستان) مطمئن شوید به شکل منظم با آنها تماس (مثلاً از طریق تلفن) برقرار می کنید.

تا حد امکان مرتب از برنامه ریزی و برنامه های منظم استفاده کنید یا به ایجاد برنامه های جدید شامل زمان بندی برای  مدرسه / آموزش همچنین زمان برای بازی در شرایط ایمن و کسب آرامش کمک نمایید.

در مورد آنچه اتفاق افتاده است حقایق را به آن ها ارائه دهید، توضیح دهید که اکنون چه اتفاقی در حال رخ دادن است و اطلاعات واضحی در مورد چگونگی کاهش ریسک ابتلا به این بیماری با کلماتی که می توانند بسته به سنشان درک کنند، به آنها ارائه دهید.

این راهکار شامل اطمینان دادن در رابطه با ارائه اطلاعاتی در مورد آنچه می تواند رخ دهد (به عنوان مثال ممکن است یک فرد خانواده یا کودک احساس خوبی نداشته باشد و مجبور شود برای مدتی به بیمارستان مراجعه کند تا به کمک پزشکان احساس بهتری داشته باشد) است.

برای دریافت اینفوگرافیک مربوط به این موضوع کلیک کنید.

برای دریافت کتابچه راهنمای بازی کودکان 10 تا 15 سال کلیک نمایید.

 

برای دریافت کتابچه ترس از کرونا: فرصتی برای صحبت با کودکان کلیک نمایید.

 

 
 

 

توصیه های عمومی در خصوص ویروس جدید کرونا COVID-19 : باورهای غلط 

باورهای غلط2

قرار گرفتن در معرض آفتاب و یا در دمای بالاتر از 25 سانتیگراد مانع ابتلا به بیماری کروناویروس (COVID 19) نمی شود.

شما می توانید به ویروس جدید کرونا COVID 19 در آب و هوای گرم و آفتابی نیز مبتلا شوید. کشورهایی که آب و هوای گرم دارند نیز مواردی از ابتلا به COVID 19 را گزارش کرده اند. برای محافظت از خود، حتما به شکل مستمر و به طور کامل دست های خود را تمیز کرده و از تماس آن ها با چشم، دهان و بینی خودداری کنید.

شما می توانید از ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا (COVID 19) بهبود یابید. ابتلا به ویروس جدید کرونا به این معنی نیست که شما آن را برای تمام طول زندگی خواهید داشت.

بیشتر افرادی که بیماری ناشی از ویروس COVID 19 را می گیرند می توانند سلامت خود را بازیابند و ویروس را در بدن خود از بین ببرند. اگر به این بیماری مبتلا شدید، حتما خود را به منظور حذف کامل علائم درمان کنید. اگر سرفه، تب و مشکلات تنفسی دارید، به سرعت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید - اما ابتدا از طریق تلفن با مرکز درمانی خود تماس بگیرید. بیشتر بیماران به لطف مراقبت های حمایتی بهبود می یابند.

 

قادر بودن به حبس نفس به مدت 10 ثانیه یا بیشتر بدون سرفه یا احساس ناراحتی، نشان دهنده عدم ابتلای شما به بیماری کروناویروس (COVID 19) و یا هر بیماری دیگر ریوی نیست.

شایع ترین علائم ویروس جدید کرونا COVID 19 سرفه خشک، خستگی و تب است. برای برخی از افراد ممکن است عوارض شدیدتری از بیماری مانند التهاب ریوی (ذات الریه) ایجاد گردد. بهترین روش برای تأیید وجود بیماری ناشی از ویروس  کرونا COVID 19 از طریق آزمایش است. شما نمی توانید وجود/عدم وجود بیماری را با این تمرین تنفسی تایید کنید، این کار حتی می تواند خطرناک باشد.

 

نوشیدن الکل شما را در برابر ویروس جدید کرونا COVID 19 محافظت نمی کند و می تواند خطرناک باشد.

مصرف مکرر یا زیاد الکل می تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

 

ویروس جدید کرونا COVID 19 در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب قابل انتقال است

از شواهد بدست آمده، تاکنون ویروس COVID 19 در همه مناطق، از جمله مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب قابل انتقال است. صرف نظر از شرایط آب و هوایی اقدامات پیشگیرانه را در صورتی که ابتلا به ویروس در منطقه زندگی شما و یا محلی که قصد سفر به آن را دارید، گزارش شده است اتخاذ نمایید. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر ویروس COVID 19، تمیز کردن مکرر دست ها است. با انجام این کار ویروس های موجود در دستان خود را از بین می برید و از عفونت احتمالی که با لمس کردن چشم، دهان و بینی ممکن است رخ دهد، جلوگیری می نمایید.

هوای سرد و برف نمی تواند ویروس جدید کرونا را از بین ببرد.

دلیلی بر این باور وجود ندارد که هوای سرد می تواند ویروس جدید کرونا و یا بیماری های دیگر را از بین ببرد. دمای طبیعی بدن انسان بدون در نظر گرفتن دمای خارجی یا آب و هوا در حدود 5/36 تا 37 درجه سانتی گراد باقی می ماند. مؤثرترین راه برای محافظت از خود در برابرویروس جدید کرونا این است که مرتباً دستان خود را با محلول ضدعفونی کننده الکلی تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید.

 

استحمام با آب داغ مانع از بروز بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا نمی شود.

دوش گرفتن و یا حمام با آب داغ مانع از ابتلا به ویروس COVID 19 نمی شود. دمای طبیعی بدن انسان بدون در نظر گرفتن دمای حمام در حدود 5/36 تا 37 درجه سانتی گراد باقی می ماند. در واقع، حمام با آب بسیار داغ می تواند مضر باشد، زیرا می تواند باعث سوختگی شما گردد. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر ویروس COVID 19 تمیز کردن مکرر دست ها است. با انجام این کار ویروس های موجود در دستان خود را از بین می برید و از عفونت احتمالی که با لمس کردن چشم، دهان و بینی ممکن است رخ دهد، جلوگیری می نمایید.

 

ویروس جدید کرونا نمی تواند از طریق گزش پشه منتقل شود.

تا به امروز هیچگونه اطلاعات و مدرکی مبنی بر انتقال ویروس جدید کرونا توسط پشه ها وجود ندارد. ویروس جدید کرونا یک ویروس تنفسی است که در درجه اول از طریق قطرات ایجاد شده در هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده، یا از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی پخش می شود. برای محافظت از خود، مرتباً دستان خود را با محلول ضدعفونی کننده الکلی تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید. همچنین از تماس نزدیک با هر کس که سرفه و عطسه می کند خودداری کنید.

 

آیا خشک کن ها دست نسبت به از بین بردن ویروس کرونا جدید موثر است؟

خیر. خشک کن های دست هیچ تاثیری در از بین بردن ویروس کرونا جدید ندارد. برای محافظت از ویروس جدید کرونا می بایست به تناوب دست های خود را با آب و صابون و یا محلول های ضد عفونی کننده بر پایه الکلی بشویید. پس از شستشوی دست ها، می بایست با دستمال حوله ای دستهای خود را خشک نموده و یا از خشک کننده دست استفاده کنید.

 

 

لامپ های ضدعفونی کننده ماوراء بنفش می تواند سبب کشتن ویروس کرونا جدید گردد؟

لامپ های UV نباید برای استریل کردن دست و یا سایر سطوح بدن بکار برده شود زیرا تشعشع این لامپ ها می تواند سبب آسیب و سوزش در پوست گردد.

 

تا چه حدی اسکنرهای حرارتی می توانند افراد آلوده به ویروس کرونا را شناسایی کنند؟

اسکنرهای حرارتی نسبت به شناسایی افرادی که دارای تب (منظور دمایی بالاتر از دمای معمول بدن انسان) به سبب ابتلا به ویروس جدید کرونا هستند کاملا موثر می باشند. اما باید به این مطلب توجه نمود این اسکنرها نمی توانند افرادی را که به ویروس آلوده شده ولی هنوز علائم بیماری مثل تب در آن ها آشکار نشده است را شناسایی نماید. این به این سبب است که بین 2 تا 10 روز زمان می برد تا فرد آلوده علائم بیماری مانند تب را از خود بروز دهد.

 

آیا اسپری نمودن محلول الکل و یا کلرین بر روی سطح بدن می تواند ویروس جدید کرونا را از بین ببرد؟

خیر. اسپری نمودن الکل یا کلرین بر روی سطح بدن نمی تواند سبب کشتن ویروس هایی گردد که پیش تر وارد بدن شما شده اند. اسپری نمودن این چنین محلول هایی می تواند برای لباس ها و غشاهای مخاطی بدن (چشم و دهان) زیان بار باشد. آگاه باشید هر دو محلول الکل و کلرین می توانند برای ضدعفونی نمودن سطوح مفید باشند، اما توجه داشته باشید تحت شرایط توصیه شده مناسب از این محلول ها استفاده نمایید.

 

آیا دریافت نامه و یا بسته پستی از چین ایمن است؟

بله، ایمن است. افرادی که بسته پستی از چین دریافت می کنند در ریسک دریافت ویروس جدید کرونا قرار ندارند. بنا بر بررسی های صورت گرفته ما می دانیم که ویروس جدید کرونا نمی تواند بر روی سطوح اشیائی همچون نامه و یا بسته های پستی زمان طولانی را زنده بماند.

 

آیا حیوانات خانگی می توانند سبب انتشار ویروس جدید کرونا گردند؟

در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر این که حیوانات/ حیوانات خانگی همچون سگ و گربه می توانند به ویروس جدید کرونا آلوده شوند، وجود ندارد. این در حالی است که شستشوی دست ها با آب و صابون پس از تماس با حیوانات خانگی ایده بسیار خوبی است. این راهکار از شما نسبت به انتقال ویروس ها و باکتری های مرسوم مانند ای کولای و سالمونلا که بین انسان و حیوانات خانگی قابل انتقال هستند محافظت می کند.

 

آیا واکسن های ذات الریه از شما نسبت به ویروس جدید کرونا محافظت می کنند؟

خیر. واکسن های مقابله با ذات الریه مانند واکسن های پنوموکوکی و هموفیلوس آنفولانزا نوع ب (Hib) نمی توانند برای شما نسبت به ویروس جدید کرونا محافظت به همراه آورد. این ویروس بسیار جدید بوده و بسیار متفاوت است و نیاز به واسکن مخصوص به خود را دارد. محققین همچنان در تلاش برای دستیابی به واکسن این ویروس جدید می باشند. سازمان بهداشت جهانی از این تلاش ها حمایت می کند. اگرچه این واکسن ها نسبت به ویروس جدید کرونا مصونیت ایجاد نمی کند اما واکسن های مقابله با بیماری های دستگاه تنفسی برای حفظ سلامت شما به شدت توصیه می گردد.

 

آیا شستشوی منظم بینی با محلول نمکی می تواند سبب جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا جدید گردد؟

خیر. هیچ شواهدی مبنی بر محافظت از آلودگی با ویروس جدید کرونا به کمک شستشوی منظم بینی با محلول نمکی وجود ندارد. شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد شستشوی منظم بینی با محلول نمکی می تواند در سرعت بهبود سرماخوردگی های معمولی موثر باشد. این در حالی است که هیچ نشانه ای از جلوگیری عفونت سیستم تنفسی به سبب شستشوی منظم بینی با محلول نمکی دیده نشده است.

 

آیا خوردن سیر می تواند به جلوگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا کمک نماید؟

خیر. سیر یک ماده غذایی سالم است که ممکن است برخی خواص ضد میکروبی را به همراه داشته باشد. با این حال هیچ شواهدی مبنی بر شیوع فعلی این بیماری در دست نیست، که خوردن سیر مردم را از ابتلا به ویروس جدید کرونا محافظت می کند.

 

آیا استفاده از روغن کنجد می تواند سبب جلوگیری از ورود ویروس جدید کرونا به بدن گردد؟

خیر. روغن کنجد ویروس جدید کرونا را از بین نمی برد. برخی از ضد عفونی کننده های شیمیایی وجود دارند که می توانند nCoV 2019 را بر روی سطوح بکشند. اینها شامل ضد عفونی کننده های بر پایه سفید کننده/ کلر، یا حلال های دیگر، اتانول 75%، اسید پراستیک و کلروفرم است. با این حال، اگر آنها را روی پوست یا زیر بینی خود قرار دهید، بر روی ویروس هیچ تاثیری نداشته یا تاثیر آن جزئی خواهد بود. توجه داشته باشید قرار دادن این مواد شیمیایی بر روی پوست خود می تواند خطرناک نیز باشد.

 

 

آیا ویروس کرونا جدید بر افراد مسن تاثیر می گذارد یا افراد جوان نیز مستعد هستند؟

افراد در هر سنی می توانند به ویروس کرونا جدید (2019 nCoV) آلوده شوند. به نظر می رسد افراد مسن و افراد با سابقه شرایط و مشکلات پزشکی (مانند آسم، دیابت، بیماری های قلبی) در برابر بیماری آسیب پذیرتر هستند و با شدت بیشتری از طریق ویروس بیمار می گردند. سازمان بهداشت جهانی به افراد در هر سنی توصیه می کند با انجام اقدامات مناسب، به عنوان مثال با رعایت بهداشت و سلامت دست ها و سیستم تنفسی، از خود دربرابر ویروس محافظت نماید.

 

آیا آنتی بیوتیک ها در پیشگیری و درمان ویروس جدید کرونا موثر هستند؟

خیر، آنتی بیوتیک ها علیه ویروس ها کار نمی کنند، فقط در برابر باکتری ها موثر هستند. کرونا ویروس جدید (2019 nCoV) یک ویروس است و بنابراین، آنتی بیوتیک ها نباید به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان استفاده شوند. اما اگر برای ویروس جدید کرونا بستری شده باشید، ممکن است آنتی بیوتیک دریافت کنید زیرا عفونت باکتریایی مشابه ممکن است.

 

آیا داروهای خاصی برای جلوگیری و یا درمان ویروس کرونا جدید وجود دارد؟

تا به امروز، هیچ داروی خاصی برای جلوگیری یا معالجه ویروس کرونا جدید (2019 nCoV) توصیه نشده است. با این حال، افراد آلوده به ویروس باید برای بهبود و درمان علائم مراقبت های لازم را دریافت نمایند، و افراد مبتلا به بیماری حاد باید مراقبت های حمایتی بهینه دریافت کنند. برخی از درمانهای خاص تحت بررسی قرار گرفته و از طریق آزمایشات بالینی مورد آزمایش قرار می گیرند. WHO برای سرعت بخشیدن به تلاشهای تحقیق و توسعه با طیف وسیعی از محققین همکاری می کند.

 

امتیاز به خبر :